7 tips voor gezond thuiswerken

geplaatst in: Stress & Burnout | 0

THUISWERKEN… OM GEK VAN TE WORDEN

Word je langzaam gek van het feit dat zowel jij als je partner en je kinderen nu al weken thuiswerken? Kom je door het vervullen van vele verschillende rollen niet meer aan je eigen werkzaamheden of ontspanning toe?

In dit artikel geef ik je 7 tips om het gezamenlijk thuiswerken gemakkelijker te maken, zodat je het leefklimaat voor jezelf zo gezond mogelijk houdt.

.
THUISWERKEN… HOE HOUD JE HET GEZELLIG?

Creëer me-time in alle momenten samen

Met je geliefden zijn is doorgaans hartstikke leuk en natuurlijk heb je graag je kinderen om je heen. Maar wanneer je niet gewend bent om dag in dag uit op elkaars lip te zitten, kan het op den duur ook frustratie opleveren.

Realiseer je dat het heel normaal is om naast het samenzijn ook behoefte te hebben aan momenten voor jezelf. Die heb je nodig om te kunnen ontladen en opladen. Juist zodat je er op andere momenten echt voor elkaar kunt zijn.

Zonder tijd voor jezelf, ga je mogelijk:
🙁 op je tenen lopen,
😡 je irriteren aan elkaar,
😵 raak je overprikkeld.

Misschien begrijp je niet waarom je af en toe wenst dat de kids gewoon op school zaten en je partner weer lekker naar zijn of haar werk vertrok. Misschien spreek je jezelf streng toe dat je dit soort gedachten niet mag hebben? Je houdt immers van ze, toch?

Natuurlijk! 😍

Maar het continue in contact zijn met elkaar, waar je dat normaal niet zo gewend bent, vraagt iets van je flexibiliteit en (vaak ongemerkt) van je systeem.

.
Thuiswerken met hooggevoeligheid of perfectionisme
Vooral wanneer je zowel #hooggevoelig als perfectionistisch bent (en wellicht onbewust ook een beetje streng voor jezelf), kunnen alle aanpassingen en concessies die je van jezelf vraagt de spanning in je lijf aardig opvoeren.

.

➡️ Je moet er zijn voor je gezin.
➡️ Je moet thuiswerken voor je baas of voor jezelf.
➡️ Je moet de kinderen lesgeven, in toom houden en vermaken.
➡️ Je moet een werkplek creëren voor manlief en voor de kinderen.
➡️ Je moet nadenken over structuren.
➡️ Je moet brood en wc papier inslaan. 😉
➡️ Je moet er bovenal voor zorgen dat de lieve vrede bewaard blijft nu je 24/7 op elkaars lip zit.

.
In alles wat je moet, geeft je steeds een beetje van je eigen ruimte op om ruimte te maken voor anderen. Dat houd je misschien best een tijdje vol, maar waar blijf jij uiteindelijk?

Jij bent net zo goed belangrijk! Je verdient het om goed voor jezelf te zorgen en een plekje voor jezelf in het geheel te reserveren, zodat ook jij ongestoord kunt thuiswerken danwel leven.

Dus let op…
.

🌸 Reageer je gevoeliger of licht of geluid?
🌸 Merk je dat je lontje korter wordt?
🌸 Ben je sneller door je energie heen?
🌸 Ervaar je de (collectieve) angst voor alles wat er op dit moment gaande is.
🌸 Wil je goed voor jezelf (blijven) zorgen?

Dan is het tijd om actie te ondernemen.

.

THUISWERKEN… 7 TIPS

Hier een aantal tips om stress te verminderen en je systeem weer op te laden.

.

  1. Maak afspraken met je partner en je kinderen. Bijvoorbeeld over wie wanneer op welke plek werkt.
  2. Beperk een overdaad aan prikkels. Bijvoorbeeld door af te spreken of er wel of geen televisie/radio aan mag in de woon-/werkkamer nu daar gewerkt wordt.
  3. Zorg voor elkaar, maar zeker ook voor jezelf.
  4. Volg je behoefte. Wat heb jij nodig om gezond te kunnen blijven, zowel fysiek, emotioneel als mentaal?
  5. Maak bewust tijd voor jezelf, zodat je op kunt ontladen en opladen.
  6. Creëer een ruimte voor jezelf, bijvoorbeeld een plekje in huis, tuin of desnoods in de auto, waar je even helemaal bij jezelf kunt zijn. Een veelvoud aan mensen en prikkels die je dag ritme veranderen, kan belastend zijn voor je systeem. #Opladen is dan extra belangrijk.
  7. Zorg voor een ergonomische werkplek. Langdurig thuiswerken kan extra belastend en stressvol zijn voor je lichaam als je werkplek niet optimaal voor je is. Een goede lichaamshouding is essentieel voor je gezondheid. Creëer een thuiswerkplek waarbij je toetsenbord en beeldscherm (of andere producten die je gebruikt) voor je lichaam op de juiste hoogte zijn afgesteld. Dit geldt uiteraard ook voor het hebben van een goede stoel, wanneer je veel zittend werk doet.

.

.

HOE ZORG IK GOED VOOR MEZELF?

Goed voor jezelf zorgen kan soms best een uitdaging zijn. Zeker wanneer je er van overtuigd bent dat alles om je heen belangrijker is dan jij zelf.

Vind je het lastig om jezelf hoger op de ladder te plaatsen? Of lijkt je het gewoon fijn om hierbij wat support te ontvangen?

Volg dan een of meerdere van deze online trainingen:

💗 Tijd voor Jezelf
💗 Ruimte voor Jezelf
💗 Aandacht voor Jezelf

In elk van deze online trainingen help ik je met 5 videolessen stap voor stap om goed voor jezelf te zorgen, zodat je te midden van de Corona crisis (maar ook zeker daarna) fysiek, mentaal en emotioneel in balans blijft.

Om je tijdens deze thuiswerk periode nog wat extra te ondersteunen, heb ik tijdelijk de prijs verlaagd

Van 75 euro

Voor slechts 37 euro.

.

Kies hier jouw favoriete trainingen.