Vermoeidheid aanpakken in 7 stappen

geplaatst in: Stress & Burnout | 0
Vermoeidheid aanpakken in 7 stappen - Burnout Support

Vermoeidheid

Vermoeidheid is heel vervelend. Je energie is laag, je kunt je moeilijker concentreren en het leveren van een inspanning fysiek of mentaal is extra zwaar.
.
Vermoeidheid is een veel gehoorde kwaal. Dat het zo vaak voorkomt, maakt ook dat we er massaal aan voorbij lopen. Het lijkt helemaal te horen bij deze tijd, daardoor krijgt het steeds meer het stempel 'normaal'. Helaas maakt dat ook dat er soms weinig begrip is voor vermoeidheidsklachten.

Vermoeidheid en onbegrip

Wie vermoeidheid stuit nogal eens op onbegrip vanuit de omgeving. Dat is natuurlijk erg vervelend. Je voelt je al niet optimaal en het is extra pijnlijk wanneer je niet de support ervaart waar je eigenlijk naar verlangt. Onbegrip is in veel gevallen te wijten aan het feit dat
.

  • Je jouw vermoeidheidsklachten zelf afzwakt of negeert. Als jij het al niet serieus neemt, waarom zou jouw omgeving dan begrip tonen?
  • Je zelf onvoldoende communiceert wat het effect van jouw vermoeidheid is op jouw functioneren.
  • Je zelf jouw grenzen van belastbaarheid overschrijdt of niet helder aangeeft.
  • De ander geen referentiekader heeft voor vermoeidheid. Hij of zij kan niet goed invoelen wat het inhoud om extreem moe te zijn bijvoorbeeld.
  • De ander zelf zijn of haar eigen vermoeidheidsklachten negeert of zichzelf voorbij loopt. Dat kan maken dat die persoon zijn of haar eigen overtuiging rondom vermoeidheid op jou projecteert.
  • Je zelf (nog) geen stappen zet om goed of beter voor jezelf te zorgen of onvoldoende aangeeft wat jij hierin nodig hebt, waardoor het voor je omgeving lastig kan zijn om je de steun te bieden waar je naar verlangt.
    .

Herkenning

Herken je een of meerdere van de bovenstaande punten? Dat is goed nieuws. Dat betekent dat je er iets aan kunt veranderen. Zelfs wanneer je te maken hebt met anderen die hun grenzen overschrijden en daardoor geen begrip opbrengen voor jou. Voor deze mensen kan jij een voorbeeld zijn door WEL goed voor jezelf te (leren) zorgen.

Probeer zo trouw mogelijk aan jezelf te zijn, door steeds eerlijker te voelen, uitstralen en communiceren hoe het met je gaat. EN daar dan ook naar te handelen. Dit helpt de mensen in je omgeving om rekening met je te houden of zelfs om je ondersteuning te bieden, zodat jij je aandacht en energie kunt richten op het herstellen van je vermoeidheid.

Van moe tot burn out

Vermoeidheid is er een vele gradaties en interpretaties. Ga maar eens bij jezelf na wanneer je je vermoeid hebt gevoeld en wat het verschil was in de diverse situaties qua intensiteit. Zo heb je bijvoorbeeld:

  • Moe
  • Slaperig,
  • Lekker moe, na een rondje trainen in de sportschool
  • Loom na een dagje niks doen in de zon.
  • Futloos
  • Oververmoeid
  • Energieloos
  • Verrot kapot moe
  • Uitgeput
  • Burn out
  • Etc.

Vermoeidheid is een gevoel

Dat vermoeidheid een gevoel is maakt het soms gecompliceerd. Zeker wanneer je jouw gevoel van vermoeidheid naar de buitenwereld kenbaar wilt maken en hoopt op begrip of support.
.
Omdat de intensiteit van vermoeidheid enkel meetbaar is als een persoonlijke interpretatie van de realiteit kan het zijn dat je omgeving het moeilijk vindt zich in jouw klacht te verplaatsen.
.
Om een persoonlijk voorbeeld te noemen. Voor mijn 31ste zat ik al voor de 4e keer in burnout. Ik was al mijn hele leven moe, energieloos, uitgeput of soms gewoon verrot kapot. Het woord moe, dekte op geen enkele wijze de lading van hoe energieloos ik mij voelde.
.
Het feit dat ik altijd een lach op mijn gezicht droeg en sprak in understatements als: "ik ben een beetje moe." Dit droeg zeker niet bij aan het begrip en de erkenning waar ik diep van binnen naar verlangde. Zowel niet van mijn omgeving als van mijzelf. (Met name dat laatste is belangrijk voor de weg naar herstel, maar daar kom ik zo op terug.)
.
Wanneer vermoeidheid langer aanhoudt is het altijd raadzaam om actie te ondernemen.

Vergelijk jezelf niet met anderen

Voor mensen die over het algemeen bruisen van de energie, zeggen de termen burn out, uitgeput of doodmoe niet zoveel. Ze hebben niet hetzelfde referentiekader als mensen die heel snel door hun reserves heen zijn en bij wie vermoeidheid een terugkerend fenomeen vormt.
.
Geen van beide is goed of fout. Het is zoals het is. De een heeft nu eenmaal meer energie dan de ander. Wat wel heel fijn is voor jezelf, wanneer je last hebt van vermoeidheidsklachten, is om jezelf niet af te hoeven meten aan anderen. Jij bent niet die ander. Jij hebt een uniek lichaam, een unieke geest en jouw eigen unieke energiebalans. Die valt niet af te meten aan wie dan ook.
.
Van vergelijken wordt je over het algemeen niet gelukkig en het draagt ook niet bij aan je herstel. Tenzij je jouw omgeving gebruikt ter inspiratie.

  • Welke personen in je omgeving hebben heel veel energie of zijn zelden moe?
  • Wat voor een type persoonlijkheid hebben zij?
  • Wat doen ze anders dan jij?
  • Wat zou jij van hen kunnen leren?

.
Dit inspiratie-onderzoek hoeft helemaal niet te betekenen dat je jezelf allerlei verbeterpunten oplegt waar je voor jezelf (of voor je omgeving) aan moet voldoen. Je bent namelijk helemaal oké zoals je bent. Mogelijk kom je zelfs wel tot de conclusie dat je helemaal niet zoals die ander wilt zijn, omdat dat ver afstaat van jouw essentie.

Luister vooral naar jezelf

Ben je niet zelf op zoek naar verbeterpunten, maar heb je mensen in je omgeving die hun goedbedoelde advies met je delen? Realiseer je dan dat je altijd vrij bent om ervan aan te nemen, uit te proberen en naast je neer te leggen wat je wilt. (Dat geldt dus evenzogoed voor de uitingen die ik doe in dit artikel. Doe je voordeel met wat je aanspreekt en laat de rest gerust voor wat het is.)

Inzicht in vermoeidheid:

Meten is weten. Ook al is een gevoel van vermoeidheid net zo persoonlijk als het ervaren van werkdruk en moeilijk af te meten aan anderen. Het is wel meetbaar te maken voor jezelf op basis van jouw ervaringen met vermoeidheidsklachten.

7 stappen voor meer inzicht in jouw vermoeidheid

.

Stap 1 - Categoriseren

Je kunt je vermoeidheid categoriseren door een cijfer te koppelen aan jouw gevoel van vermoeidheid op een schaal van 1-10. (Waarbij 1 is helemaal niet moe en 10 is burn out.) Hoe vermoeid voel jij je?

Stap 2 - Hersteltijd

Naast de intensiteit van je vermoeidheid is het ook zinvol om te meten hoeveel tijd er nodig is voor je je weer wat lekkerder, fitter of energieker voelt. Kortom hoeveel hersteltijd heb je nodig voor je batterij wat meer is opgeladen?

Stap 3 - Opladen

Dan is het nog relevant om in te zoomen op HOE je jouw energie het beste kunt opladen. Dit is zeer persoonsgebonden. Wat voor de een werkt, hoeft voor de ander geen effect te hebben en andersom. Het is daarom heel erg belangrijk om zelf te onderzoeken en ervaren wat jouw vermoeidheid doet afnemen en je energie weer laat toenemen.

Stap 4 - Oorzaak achterhalen

Schenk aandacht aan de oorzaak van je vermoeidheid. Hoe komt het dat je moe, futloos, oververmoeid of burn out bent? Wat ging er vooraf aan jouw vermoeidheidsbeleving? Mogelijk kan je hierin een patroon herkennen.
.
Beantwoord voor jezelf de volgende vragen:

  1. Wanneer zijn je vermoeidheidsklachten ontstaan?
  2. Wanneer treden je vermoeidheidssymptomen op?
  3. Heb je naast vermoeidheid nog andere klachten? Breng deze in beeld.
  4. Kan je een medische oorzaak vaststellen of uitsluiten? (Bespreek je vermoeidheidsklachten met je huisarts en laat je bloedwaardes controleren.)
  5. Wat is de invloed van voeding op jouw energiehuishouding? (Kijk eens kritisch naar je voedingspatroon. Wat voedt jouw energie en wat breekt het af? Bezoek een diëtist wanneer je merkt dat je vermoeidheid wordt veroorzaakt door voeding.)
  6. Hoe is je dag-/nachtritme?
  7. Hoe is het gesteld met je conditie?
  8. Welke stressoren spelen er in je leven op dit moment?
  9. Waar ben je druk mee?
  10. Raak je snel overprikkelt?
  11. Wat is volgens jou de oorzaak van je vermoeidheid? Jij kent jezelf het beste. Wat zegt je gevoel hierover?
  12. Wat is volgens jou de oplossing om meer energie te verkrijgen en behouden?

Stap 5 - Motivatie

Bepaal voor jezelf of je de situatie en je vermoeidheidsklachten wilt laten zoals het is of dat je het graag wilt veranderen. Waardeer je motivatie met een cijfer tussen 1-10. (Waarbij 1 is ik wil alles laten zoals het is en 10 is wil het dolgraag veranderen.) Hoe gemotiveerd ben je om meer energie op te bouwen?

Stap 6 - Actie

Onderneem actie voor een betere energiebalans. Doe dit stap voor stap, zeker wanneer je al energie verliest bij het idee dat je hiervoor in actie moet komen.
.
Je hoeft niet in een dag de Mount Everest te beklimmen. Je mag stap voor stap een voor jou gezondere of prettigere leefstijl gaan ontwikkelen. En je hoeft het niet alleen te doen.
.
Je vermoeidheidsklachten bespreek maken en om hulp vragen zijn twee hele waardevolle eerste stappen, waarmee je al verandering voor jezelf mogelijk maakt.

Stap 7 - Energie opbouwen

Vermoeidheid verminderen is een prachtig doel om na te streven. Je vergroot je levenskwaliteit wanneer er weer ruimte ontstaat voor nieuwe energie. Met de unieke online training Van Burnout naar Balans© help ik jou in vier weken om je vermoeidheid te verminderen en je energie weer op te bouwen.
.
Inzicht krijgen in de oorzaak van vermoeidheidsklachten helpt je om ineffectieve patronen te veranderen. Dit geeft je meer grip op jouw energiebalans.

Is vermoeidheid te voorkomen?

Vermoeidheid is onderdeel van het leven. Leven kost energie, processen in lichaam en geest gebruiken energie. Deze energiebehoefte kan je aanvullen door middel van voeding, rust, inspanning, ontspanning en met behulp van mindfulness of gedragsverandering.
.
'Normale' interpretaties van vermoeidheid zijn niet te voorkomen. Extreme varianten van vermoeidheid, zoals uitputting en burn out kunnen wel voorkomen of verholpen worden. Hiervoor is het belangrijk dat je
.

  • Probleemgebieden gaat erkennen
  • Signalen leert herkennen
  • Actief werkt aan een oplossing, bijvoorbeeld door hulp in te schakelen en aan de slag te gaan met ineffectieve gedragspatronen.

Herstellen van stress, uitputting en Burn out

Mocht je jouw grenzen van vermoeidheid en veerkracht reeds gepasseerd zijn dan is het goed om te weten dat er mogelijkheden zijn voor herstel. Wanneer je last hebt van langdurige vermoeidheid, uitputting of burn out, help ik jou bij je herstel.
.
Het is zeer aan te raden om bij stress- en burn out-klachten zo snel mogelijk hulp te zoeken. Juist omdat je over weinig energie beschikt, is het fijn om niet zelf het wiel te hoeven uitvinden.
.
Als burn out specialist coach ik jou persoonlijk, zodat jij je energieniveau in jouw eigen tempo weer op peil kunt brengen. Ook leer ik je stap voor stap hoe jij opnieuw jouw balans vindt, zodat je weer energie kunt opbouwen en je levenskwaliteit vergroot.
.
Neem gerust contact met me op.